Aansluiting wijzigen | Capaciteit verzwaren of verkleinen

Aansluiting wijzigen | Capaciteit verzwaren of verkleinen

Jouw aansluiting is de verbinding tussen je eigen installatie in huis/bedrijf en het net. Hieronder valt onder andere je gas- en elektriciteitsmeter. Voor de aansluiting en meter betaal je elke maand een vergoeding, dit is afhankelijk van de capaciteit van de aansluiting en het metertype (voor stroom- of voor gasmeting). Bij kleinverbruik aansluitingen wordt deze vergoeding voor de netbeheerder via de energieleverancier betaald. Voor grootverbruik aansluitingen dien je een eigen contract met de netbeheerder aan te gaan. 

Tarieven van de netbeheerder zijn ook terug te vinden op de website van je netbeheerder (zoals Stedin, Liander of Enexis). 

Capaciteit van je aansluiting bepalen
Hoe groter het verbruik, hoe groter de kans is dat de aansluiting zwaarder moet zijn. In feite wordt het bepaald door hoeveel er gelijktijdig wordt afgenomen, dus de optelsom van wat de elektrische apparaten tegelijk maximaal afnemen. Dat geldt ook voor uw gasaansluiting: er wordt gekeken naar wat de gasketel en/of geiser of andere gasgestookte apparaten maximaal gelijktijdig verbruiken. In de praktijk zullen huishoudens die zeer veel verbruiken een zwaardere aansluiting nodig hebben. Een erkend installateur kan je hierover adviseren.
Via Stichting Mijn Aansluiting wordt meer informatie gegeven over dit onderwerp. Deze stichting heeft een samenwerkingsverband met netbeheerders: https://www.mijnaansluiting.nl/bepalen-benodigde-capaciteit

Een aanvraag indienen 
Wil je de aansluiting wijzigen dan kan je deze aanvraag indienen bij Stichting Mijn Aansluiting: https://www.mijnaansluiting.nl/een-aanvraag-indienen

Door personele onderbezetting en materiaaltekorten in de techniek loopt de doorlooptijd bij de netbeheerders flink op. Indicatie doorlooptijd: https://www.mijnaansluiting.nl/aansluittermijnen
  1. Voor kleinverbruik ligt het landelijk gemiddelde op 25 weken.
  2. Voor grootverbruik varieert dit sterk; van 6 maanden tot soms zelfs 1,5 jaar. 

Proces na aanpassing naar de energieleverancier
Wanneer de meter is aangepast zorgt de netbeheerder voor de administratieve verwerking daarvan. De nieuwe aansluitgegevens komen daarmee automatisch bij de energieleverancier terecht, zodat zij de juiste netbeheerkosten in rekening kunnen brengen. De voorschotbedragen worden met deze aanpassing niet automatisch aangepast, op verzoek kan dit voorschotbedrag uiteraard wel opnieuw berekend worden. 

Wijzigt je aansluiting van grootverbruik naar kleinverbruik of andersom? Meld de EAN-code van de nieuwe aansluiting aan bij ons, zodat je energiecontract tijdig in orde is.

    • Related Articles

    • Rekeningnummer wijzigen

      Wil je het rekeningnummer wijzigen? Je kunt dit eenvoudig doen door gebruik te maken van het formulier 'Wijziging rekeningnummer'.
    • E-mailadres wijzigen

      Je kunt ons vragen het e-mailadres te wijzigen door gebruik te maken van het formulier 'wijziging e-mailadres'.
    • Tenaamstelling wijzigen of contract overnemen

      Een energiecontract is persoonsgebonden. Wanneer je de tenaamstelling wil wijzigen moeten we hiervoor een nieuwe overeenkomst afsluiten. Om een naamswijziging door te geven kan je gebruik maken van het volgende formulier: 'wijziging tenaamstelling'.
    • Postadres wijzigen

      Voor de wijzigiging van het postadres kan je gebruik maken van het volgende formulier: 'wijziging postadres'.
    • Termijnbedrag wijzigen

      Wil je het termijnbedrag aanpassen? Stuur ons dan een wijzigingsverzoek middels het formulier 'Wijziging termijnbedrag'. Wij zullen je verzoek beoordelen en je van een terugkoppeling voorzien. Let op! Wijzigingen gaan standaard in per de 1e van de ...