Wanneer wordt het termijnbedrag vastgesteld?
Je termijnbedrag wordt vastgesteld op het moment dat je een contract met ons aangaat. Daarnaast wordt er jaarlijks een herberekening van het termijnbedrag gemaakt bij het opmaken van de jaarafrekening. Op de jaarafrekening wordt je nieuwe termijnbedrag gecommuniceerd. Als je adres per kalenderjaar wordt afgerekend (januari t/m december), zal het voorschotbedrag voor januari nog ongewijzigd blijven. Dit komt doordat de herberekening van het voorschotbedrag pas plaatsvindt bij het opmaken van de jaarafrekening (tussen half januari en half februari).
Hoe wordt het termijnbedrag bepaald bij het afsluiten van een nieuw contract?
We berekenen je termijnbedrag op basis van de verbruiksinformatie die je hebt verstrekt voor het opmaken van de offerte en de verwachte leveringstarieven van dat moment. Als je gebruik maakt van ons VolFlex-contract, dan wordt er gerekend met een verwacht leveringstarief. De werkelijke markttarieven worden dagelijks door ons gepubliceerd op onze website en ook gebruikt op de jaarafrekening. Je termijnbedrag blijft in principe het hele jaar hetzelfde. Wij voeren alleen proactief een tussentijdse wijziging door als de leveringstarieven zodanig wijzigen dat er een grote teruggave of bijbetaling zou ontstaan op de jaarafrekening.
Hoe wordt het termijnbedrag berekend als ik het verwachte verbruik niet weet?
Als je bij het afsluiten van het contract niet precies weet wat je verbruik zal zijn, bijvoorbeeld omdat het om een nieuwe aansluiting gaat of een verhuizing, werken we met geschatte verbruiken bij het opmaken van de offerte. Zodra je aansluitingen daadwerkelijk door ons beleverd worden, ontvangen wij via de netbeheerder het verwachte jaarverbruik en gedetailleerde informatie over de aansluitingen. Hiermee kunnen we bijvoorbeeld de netbeheerkosten vaststellen. Je termijnbedrag wordt dan bij de start van de levering door ons aangepast, zodat het goed aansluit op de verwachte kosten.
Ligt mijn voorschotbedrag in lijn met de verwachte kosten?
In ons klantportaal kun je bij 'kosten' zien of er een bijbetaling of teruggave wordt verwacht op je eerstvolgende jaarafrekening. Deze pagina wordt meerdere keren per maand geüpdatet op basis van je werkelijke verbruik (indien we je meter(s) op afstand kunnen uitlezen) en de werkelijke tarieven van de betreffende periode. Voor toekomstige maanden wordt er gerekend met geschatte verbruiken en tarieven. Hoe meer data er bekend is, hoe accurater onze voorspelling wordt. Als je meter niet op afstand uitleesbaar is, wordt er het hele jaar door gerekend met geschatte verbruiken op de kostenpagina.
Wil je het termijnbedrag aanpassen?
Stuur ons dan een wijzigingsverzoek via het formulier 'Wijziging termijnbedrag'. Wij zullen je verzoek beoordelen en je van een terugkoppeling voorzien.

Wijzigingen gaan standaard in per de 1e van de volgende kalendermaand en dienen uiterlijk 5 werkdagen voor de maandovergang doorgegeven te worden om nog meegenomen te worden in de eerstvolgende termijnfactuur.